Exhibici�n Posporno Compartimos opini�n de FESEA

Http://www.fesea.org.ar/articulos/exhibicion-posporno.html 

PostHeader exhibition

 

 

Postmodern exhibition. Note made at the request of FESEA

Opinion of the Licenciado Isabel Boschi, clinical and educational psychologist.

President of the Isabel Boschi Foundation

I gather together with my point of view some of the comments of members of the Isabel Boschi Foundation, invited to the open and free talk of July 11 and students of Training of Sex Educators for Comprehensive Sexual Education who answered the questions of the public I presented.

Making use of my freedom of expression, I comment that as a clinical sexologist and sexual educator,

The human bodies seem to me all beautiful because they radiate a vital force, whatever the canons of beauty with which they are judged.

However, they cease to be beautiful, when, instead of sharing and enjoying their presence, others impose the exposure of the body, creating negative effects because they lack the consent of the involuntary viewer.

In this regard, I contrast the recent experience of the Faculty of Communication Sciences, with the voluntary pleasure of seeing the pictures of vulvas and penises in a sample of the Cultural Center Recoleta, sponsored by Benetton, in an exclusive room for adults, Many years ago.

I also remember the beautiful photographs of the installation formed by naked people face down on 9 de Julio Avenue, a long time ago. It was a facility that had been successfully replicated in many cities of the world. Only those who were aware of them were approaching and looking to see them.

Like a nudist camp. It is not mandatory to belong to him. A peep has in his mind the idea of ​​sin and excitement, not the one who volunteers.

Or as pornographic samples.

In the case of Communication Sciences, the facts ignored the filter of consent, a requirement of all ethical sexual relations.

It's up to me to see what I want to see. Do or reject what I feel like doing, if it does not hurt others.

If there is no consent in sexual action, it is crime that imposes itself . It is the most serious objection to any human relationship: the lack of consensus.

Exposicionistas, are considered sexual delinquents by the law, because they show their penis to who does not require it. The penis is not good or bad. Nor the vulva. It depends on being displayed in the place and at the time indicated by who exhibits and who observes.

The other key concept is context.

Lo mismo pasa con  los tocadores de nalgas (toucher)  en los transportes públicos. Una cosa es el contacto en el subte a la hora pico. Y otra, que metan mano al mi cuerpo que quiero tocarme yo o la persona que yo elija cuando yo quiera.

El delito consiste en no respetar la voluntad del otro. No es un atentado a la moral, sino a la libertad del otro: quiero o rechazo tu acción. Tengo la libertad de elegir .

Tampoco está permitido que una persona adulta orine en la calle. Pero se hace. Porque no se considera delito. Pero es antihigiénico y antisocial.

Una cantidad de formalidades no son inmorales, sino poco delicadas con la sensibilidad de los demás.

Hay una estética de la ética que consisten en respetarla  individualidad y el buen gusto del otro.

¿Qué dijeron algunos medios?

La información de los diarios de Buenos Aires sobre la muestra del grupo español posporno, que  protagonizaron feministas españolas,describió que el público se escandalizó. Parecía el propósito de las activistas: mostrarla actitud conservadora que asumiría el público sorprendido, frente a escenas de mujeres introduciéndose un consolador  en la vagina, o ante la presencia de preservativos sobre los escritorios instalados a la entrada de la Facultad de Comunicaciones.

Si el objetivo era provocar, lo lograron porque mucha gente protestó enojada.

Con respecto a esta  segunda objeción,  que la muestra aparecía  fuera de contexto según algunas fuentes politizadas, al Centro de estudiantes se le había asignado un espacio en el subsuelo pero   por lo que fuere se realizó donde nadie pudiera eludirlos.

¿Dónde estaba el Decano en ese momento? ¿Cuáles fueron sus disposiciones antes y después de la presentación?

Huele a internas políticas entre la juventud camporista de la Universidad y las autoridades electas por las facultades de ciencias humanísticas, cuyas tendencias no coinciden en muchos casos.

Pero como sexóloga educativa, no me importa tanto el tema de la intencionalidad  de esta acción sino que las tácticas estalinistas no dan buen resultado para despertar conciencias comprometidas. No se rompen los hábitos a patadas. Se arraigan más así, aunque más no sea por rebeldía.

Me queda en claro tanto en la Sexología Clínica y en la Educación Sexual de la población, que así como fue  perniciosa para nuestros sentimientos que nuestros maestros en la escuela de la vida reprimieran nuestros impulsos sexuales por innobles, los libertarios de la sexualidad  impongan paisajes que no pedimos ver.

No se puede ser libre a la fuerza. La libertad se conquista por ensayo y error. No se hereda ni se impone: es un inalienable deber de la existencia humana elegir la forma de vivirla. También el  respetar la forma en que los otros quieren vivirla, sin que me perjudiquen.

Integral Sexual Education should be evolutionary  so that everyone can integrate their informational and attitudinal sexual experiences at the moment when they are in a position to choose "like" or "I do not like", and to act accordingly always taking into account the other.

This is a valid slogan from kindergarten through to postgraduate level in Comprehensive Sexual Education.

Our Spanish counterparts in the Communications sample did not take it into account.

So we doubt that his proposal to change people at any cost, be effective.

 

July 12, 2015